søndag 2. november 2008

PostHeaderIcon Ingers rugbrød i brødbakemaskin (lenge leve latskapen...)

Vi, Sameline-mannen og jeg, har klart å venne oss til fått sansen for Ingers rugbrød. Er jo så sunt, så. Det har vært diskutert en del hvorvidt det gikk an å bake dette brødet i brødbakemaskin, men det var det ingen som hadde tro på. Ingen hadde i alle fall tatt sjansen på det så langt. Og da måtte selvsagt jeg prøve. :-p



Oppskrifta delte jeg på fire. Her er alt oppveid og klart.


Og joda, det går helt fint. Brødet ble minst like saftig som det man kjøper, og minst like godt på smak. :)



Og her er det ferdige resultatet.




6 kommentarer:

Anonym sa...

hihi, er jogøy å "bevise at man har rett" og få til noe mange trodde var umulig da;-D og brødet det ser deilig ut!

Anonym sa...

Så lurt! Da ble det jo straks mye enklere!

Anonym sa...

Kult! enda en grunn til å ønske seg brødbakemaskin!

Anonym sa...

du har ikke tilfeldigvis oppskriften..? har en maskin i boden som bare samler støv, og nå merket jeg at jeg fikk lyst til å prøve :-) Vi skal ha julekakebaking i helgen, så da kan jeg bare slenge på et brød samtidig.
God helg

Anonym sa...

Joda, Hegebee, det har jeg:

395 gram sammalt hvete
50 gram fin sammalt rug
50 gram helkorn hvete
25 gram gjær
1/2 ts salt
2,25 dl hvetekli/kruskakli
4,5 dl lunkent vann
1/2 dl linfrø
1/2 dl solsikkekjerner

Jeg bruker helkornprogrammet her, men det vanlige brødprogrammet går også fint.

Lykke til :)

Anonym sa...

Hei! Når du baker 1 brød i brødbakemaskin, deler du originaloppskriften i 4 som du sa ovenfor? Burde det ikke da bli 325g sammalt hvete osv? Eller har du andre mål tilpasset brødbakemaskinen spesielt?

Her er originaloppskriften på Ingers Rugbrød fra nettsiden hennes:

3 stk 2 liters former
1,3 kilo fin, sammalt hvete
200 gram fin, sammalt rug
200 gram helkorn hvete
75 gram gjær
2 strøkne ts salt
9 dl kruskakli
1,8-2 liter vann
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner

Takk for hjelpen! :) Hvilken maskin har du forresten? mvh Siri